tisdag 23 september 2008

Nya jobbet.

Några dagar hemma och sen började jag mitt nya jobb. Något jag hade längtat länge efter och allt kändes bra. Som tur är blev det en fast placering också!!!
Hösten förflöt lugnt och stilla med smärre roliga avbrott som Bok- och biblioteksmässan i Göteborg.
Sen blev det november och resan till New York närmade sig med stormsteg. Till slut satt vi där förväntansfulla på väg till New York med en massa "jag måste se". Vi bodde på Pennsylvania hotel mitt emot Madison Square Garden och granne till världens största varuhus Macy. Allt var nytt för mig men min käre make som reser mycket hade naturligtvis redan varit där.

Landade i New Jersey på Newarks flygplats och fick vänta länge på vår skjuts till hotellet. Väl där hade resan tagit nästan ett dygn. Gissa om vi sov gott fast jag frös som tusan, vi kom sen på att vi hade glömt sätta på värmen!

Nästa dag blev det Grand Central Station, Rockefeller Center där julgranen hade kommit upp, Josh Groban och Ashley Tisdale tränade inför kvällens tändningsceremoni. Sedan blev det New York Public Library med en jättestor utställning om Jack Kerouac, en av mina favoritbeatförfattare!
På vägen ut sprang vi in i en filminspelning av Sex and the City och blev ombedda att ställa oss vid sidan och titta på. Själva denna scen kom med i filmen så gissa om jag tänker köpa den!

På kvällen var vi tillbaka och äntligen fick jag se det jag hade drömt om så länge, julgranen tändes med alla sina 30 000 lampor. Vi var många som stod där och såg på, i tidningen dagen efter stod det att det var uppemot 100 000 besökare men hur tillförlitligt det var vågar jag inte bedöma. Efter det promenerade vi omkring bland änglarna, kollade på isrinken man har sett i så många filmer o.s.v. Detta var också ett ganska underbart ögonblick som jag aldrig hade trott jag skulle få uppleva. Tack käre make, ibland är DU rent magisk!


Vidare så var vi och såg The Rockettes Christmas Spectacular på Radio City Music Hall som var helt fantastisk! En tur till Chinatown, besök på Moma, Lejonkungen på Broadway blev det också.

Sedan besökte vi världens roligast (i mitt tycke) godisaffär, Dylans Candybar, där det inhandlades en och annan jellybean! Vidare Applestore vid Central Park.


Var vid Ground Zero och besökte kyrkan där många räddningsarbetare hade sovit, annars känd för att George Washington hade hållit en predikan där efter att han hade installerats som president. Vi åkte flera rundturer över hela New York. sedan blev det en hel shopping på Macys, bl. a julklappar. Alltför tidigt blev det dags att åka hem igen!
Men en underbar stad som jag väldigt gärna skulle vilja åka tillbaka till riktigt snart!!!!!!

Inga kommentarer: