söndag 28 december 2008

Julafton

Julafton började med en lång och mysig frukost. Efter det började alla göra sina små sysslor, jag hjälpte till i köket, genom att göra snabbinläggningar av sillen, det blev cremé fraiche, vitlök och gräslök i den ena sorten och gräddfil, dill och senap i den andra. Riktigt stark hemmagjord senap hade vi med oss, det är H-I's specialitet! En annan av hans specialare är köttbullar som vi också hade med oss från skåne.

Risgrynsgröten stod i ugnen , det luktade gott överallt i huset och förväntningarna steg! Jullunchen var supergod med alla möjliga inslag, speciellt god tyckte jag att den varmrökta laxen var, den var bland det godaste jag har ätit. Efter julbordet var det dags för Kalle Anka och hans vänner som önskade god jul. Tyvärr hade jag vaknat med lite migrän så jag rörde mig väldigt försiktigt.

Jag var vid det här laget så mätt och trött och hade ont i huvudet att jag var tvungen att gå och lägga mig en liten stund annars så kommer jag inte att kunna var med på kvällen. Jag gick in och sov en liten stund och när jag kom upp igen visade det sig att alla utom H-I och J hade gjort detsamma.

Sen klädde O och F granen och alla paket lades ut och julkapparna började delas ut. Det tog en massa timmar och vid nio bröt vi en stund och gick ner och åt lite skink- och köttbullsmackor.

Sedan fortsatte vi att dela ut paket och alla fick så fina saker. G var med hela tiden och var som vanligt en riktigt snäll sötnos. H-I och jag fick tillsammans en fin gotlandsljusstake.

Jag fick bl.a. två halsband, en massa böcker. Jag fick också det superfina förklädet från Nyttadesign som jag hade önskat mig. Lite lock till mina Margaretheskålar fick jag också. Första boxen av Brothers and sisters blev min. likaså en Eddie Izzarddvd. Har säkert glömt något nu. Finaste presenten fick dock H-I och jag tillsammans av J och O, en fantastisk fin fotobok med G som huvudperson, tillsammans med oss. Lite roligt var att O's föräldrar fick en likadan fast med bilder på dem och G. För både h-I och mig tror jag att det var årets julklapp! Helt underbar.

Inga kommentarer: