måndag 10 augusti 2009

Andra semeserveckan - andra semestern.

J, O och G har nu kommit hit ner igen och J har fått ett temporärt jobb, ett vik och O går på pappaledighet med G. Så jättehärligt att ha dem här igen jag har längtat så efter dem. G som gick relativt bra på gotland springer nu omkring ganska stadigt och vill inte sitta still alls.

Han är jättenyfiken på allt men är inte särskilt farlig för ens saker, visst, han tittar men han slår inte sönder saker eller så. Är man riktigt rädd om något får man ju naturligtvis ta bort det men han är ganska lugn på det sättet tycker jag. Nyfiken såklart, vem skulle inte vara det, när det finns så mycket att upptäcka!

Vi firade min födelsedag lite sådär överraskande en gång till, samma dag som de kom hit ville de att vi skulle komma in till dem och vi hade lite mat med oss och glass. Efter att ha pratat och gosat med G fick jag jättefina presenter av dem, en riktigt fin virkad ring med gröna pärlor och en jättefin grönmönstrad schal i bomull som jag blev jätteglad för, jag är ju lite galen i schalar och det visste naturligtvis min kära omtänksamma dotter. Jag blev väldigt glad och överraskad!

Sen gick några dagar och H-I fixade och trixade i trädgården och körde och slängde en massa, åkte för att bada men blev nästan uppäten av nyckelpigor som tycks ha invaderat hela skånska och danska kusten i år. Vi var tvugna att åka därifrån ganska snabbt för de formligen krälade på och över en! Inte skönt!

Sen var det dags för J's födelsedag men även den firades ganska lugnt och stilla eftersom hon jobbade, vi träfffades och åt lunch tillsammans och på kvällen kom J, O och G hit och vi beställde mat från Fellinis. Allt var verkligen jättegott och sen blev det var en bakelse istället för tårta. Jag tror att J blev nöjd med sina presenter som bestod av bl.a pengar, en jättefin dunkudde, vanlig kudde, böcker, skiva, kläder, schampo, balsom, duschcreme, tvål, lipsyl osv. Av O fick hon bl a en resa till kolmården med övernattning osv. Hon blir säkert firad igen av kompisar och ytterligare en gång av sina svärföräldrar.

Sen satte jag igång att baka kakor till kalaset, det blev nöttoppar, drömmar, finska pinnar, hallongrottor, blåbärsmuffins med limetopping och två sorters rulltårtor, den ena chokladrulltårta med grädde och färska blåbär och hackad blåbärschoklad, den andra en "vanlig rulltårta med färska hallon, hackad choklad och grädde, de båda senaste fick tjänstgöra som tårtor.

Jag lagade också en massa mat, såklart inte lika mycket som när man fyller jämt men det blev en bra buffé ändå tror jag. Men jag stod i köket i två hela dagar, kakorna tog en dag och maten och rulltårtorna tog en dag i princip från nio på morgon till nio på kvällen. När vi hade dukat och diskat och tagit en sista sväng med dammsugaren slog vi oss ner och kollade på Sagan om ringen för vilken gång i ordningen vet jag inte men den är alltid lika bra!

Maten i år blev tre röror , guaccamole, tsatziki, vitloksmeze, vidare, kycklingspett, helstekt laxsida med creme fraiche och pesto,ugnstekt sparris, köttbullar, potatissallad med fetaost svarta oliver, rödlök och babyspenat, grönsallad med tomater och physallis, rostade rödbetor och rostad paprika med mozzarellabollar, melonsallad på tre sorters melon, granatäpple och mynta, detta gick också igen i fördrinken som var alkoholfri, sockerdricka massor av is med färsk mynta och granatäpplen, pajer med svamp och fetaost, dessutom hade alla kött och fiskrätter ett likadant vegetariskt alternativ. Jag är väldigt förtjust i att försöka få den vegetariska maten att smaka och se ut som det icke-vegetarianerna äter.

På morgonen samma dag som festen var jag uppe tidigt och bakade riktig foccacia, en himmelsk doft av nybakat bröd med rosmarin fyllde huset på morgonen och blev en bra inledning på dagen.

Alla gästerna verkade väldigt nöjda och mätta och belåtna och som vanligt var det så himla roligt att träffa dem igen och bara umgås och ha det skönt, äta gott och få bjuda på lite festligheter. Jag tycker verkligen att livet vore så mycket fattigare om man aldig har fester eller unnar sig något!

Festvädret blev lyckat, kanske aningen för varmt men hellre det än regn, jag fick ytterligare lite presenter, av en kompis hade jag några dagar innan fått en mugg från Oxford, ett fint bokmärke och choklad. Nu fick jag pengar, en fin träkorg med duk, en stor fin linneduk , servetter och allt möjligt. Josefin och G fick också presenter, mest i form av pengar men även en stor fin lykta att ha på balkongen t. ex.

Vi var trötta efter festen så när vi hade röjt av allt och diskat slog vi oss ner med ett glas rosévin och bara njöt av sen kvällssvalka och lugnet.

På söndagen var jag på ett jättekul Afternoon teaparty. Vi var ungefär ett dussin personer som samlades hos en kompis i en stor underbar trädgård som var skuggig och skön, där fick vi först Pimm's med sockerdricka, frukt och inte att förglömma en gurkstav till lax och gurksnittar. Sedan blev de te men scones, clotted cream olika sorters marmelader och lemon curd och ostar. Efter det tårta men blåbär och hallon, massor av olka sorters kakor och kex och te i litervis! Rolig och stimulerande sällskap sen rullade man mätt som en plätt hem!

Tyvärr har en otrevlig migrän legat och molat i bakhuvudet och tiningen sedan fredagen men hållits at bay med zomig nasal i stora doser. Nu när jag kom hem och satte mig ner bröt den ut riktigt och det blev en relativt tidig kväll för mig även om jag inte somnade förrän efter två i vanlig ordning. Sover tyvärr ganska dåligt sedan några år tillbaka.

Nu är det en vecka kvar av min semester så nu ska jag ta det riktigt lugnt och bara läsa och vila mig. Snart är den slut och då drar allting igång igen i full fart!

Inga kommentarer: