måndag 10 augusti 2009

Semester på gotland.

Den efterlängtade semestern firades på gotland där J, O och lille G jobbade, ja G jobbade inte så värst mycket utan blev omhuldad av sina föräldrar, sin farbror och sina farföräldrar som jag misstänker, tog igen den tid de inte hade träffat G på. G blir ju överöst med kärlek från alla och han är ju ett otroligt harmoniskt barn och jag tror att vi alla gör vårt bästa för att han ska ha det bra.

Kom till Visby på söndagskvällen och blev som vanligt väl mottagna av J, O och O's föräldrar och naturligtvis lille G. Så roligt det var att komma till gotland igen! Det är alltid som att komma till en fin semesterort utomlands p g a atmosfären och klimatet.

God mat och en massa gos med G avslutade första dagen.

Början av veckan spenderades lugnt och skönt och inleddes med en dag på Fårö. Som vanligt var där jättefint och vi tog vår vanliga runda till fyren, fika på Sylvis döttrar, ett jättefint hembageri med världens godaste nötkakor, raukar och vi besökte också Ingmar Bergmans grav för första gången.

På kvällarna sammantrålade vi alla för gemensam middag på gården och det var som vanligt väldigt trevligt! Även på morgonarna var det gemensam frukost 8.30 för de som ville, men ibland låg jag kvar och drog mig lite.

På onsdagen fyllde lille G ett år och på tisdagen bakade jag tårtbottnar till hans första kalas, jag bakade också en pytteliten tårta i en muffinsform för att G skulle få smaka, denna fick en fyllning av fruktpuré för barn, han ska ju helst inte äta socker, Lite grädde och några jordgubbar fick avsluta kreationen och även de stora tårtorna blev jordgubbstårtor. dock fyllde och garnerade jag inte dem förrän samma dag som de skulle ätas.

G födelsedag inleddes med gemensam frukost och sedan blev det presentutdelning, G såg lika glad ut hela tiden även om han nog inte brydde sig så mycket om vad han fick. Av oss fick han en minikånken, kläder från polaren & pyret, en lastbil, två småbilar som såg ut som en groda och en katt, en spöket labanfilm. Kommer inte riktigt ihåg vad han fick av de andra men det var jättefina kläder bl.a en superfin långärmad t-shirt från Mahjong,(nästan lite avundsjuk där), en stor lastbil, boll, en bobbycar, en fjärrkontroll, ett jättefint födelsedagståg i trä, pengar, böcker, ja allt möjligt!

På eftermiddagen blev det stort födelsedagskalas, ja ett riktigt sommarkalas med bl. a underbart goda bullar som O gjorde dagen innan, jordgubbstårta, kaffe, te saft av både slånbär och fläder. Några timmars firande ute i solen med ett gäng trevliga människor.

På kvällen gick vi till en restaurang som heter Kalas nere i hamnen, restaurangen låg ganska långt bort i hamnen där ljudet från alla festande Stockholmare på sina skrytbåtar inte hördes så mycket utan att G kunde vara där. Där åt vi gott, jag åt en mycket god laxrätt.

Efter det var vi ganska trötta och efter kaffe ute på gården drog vi oss tillbaka och kände oss väldigt nöjda efter att fått spendera G's allra första födelsedag med honom och alla de andra!

Dagen efter åkte vi ut till Kappelshamn och den relativt nya Diner Café där. Här serverades vi jättelika hamburgare och satt nästan ute på landsvägen (enda minuset). G uppskattade dock det eftersom han nästan vred halsen ur led för att kunna följa varenda bil med blicken, maken till bilintresserad ettåring finns nog inte.

Sedan följde några underbart lata dagar i solen med shopping, (bl a en underbart snygg bärnstensring) strandpromenader, besök i botaniska trädgården, promenader uppe på klinten, lika vacker på sommaren som på vintern, besök i ruinerna, trevlig samvaro, gott rosévin och god mat. Alltför snabbt kom lördagen och efter en sista fika och en sista kram var det dags att köra ner till båten för att forslas till fastlandet. I strålande sol körde vi ombord och efter tre timmar var vi framme i Oskarshamn och körde av båten och möttes av stora regnpölar och grått väder.

Efter fem timmars bilfärd var vi hemma igen och jag kunde som vanligt inte lägga mig förrän jag hade packat upp och sortera ner det som skulle till tvätt osv. Sen var det skönt att gå och lägga sig.

På söndagen donade jag lite med allt möjligt och på måndagen var det jobb igen efter en fantastisk skön vecka!

Lite bilder:Raukar på Fårö, Tingstäde träsk, Lavendel, Almedalen, G's födelsedagstårta.