måndag 10 augusti 2009

Första semesterveckan, andra semestern.

Efter fredagen kändes det som om att luften gick ur en, pys, som en ballong bara. För att inte bara låta lättjan ta över beslöt vi oss för att verkligen storstäda. Och det gjorde vi, tog ner en massa böcker och torkade hyllorna, har trots allt femton bokhyllor som är fulla, och då menar jag proppfulla, med böcker. Men det jobbigaste var ändå att slänga allt som hade blivit förstört i översvämningen, det tog mer än en dag att slänga och forsla bort alla mina Allt om mat som fick slängas och det var ändå bara en bråkdel av allt.

När huset väl var städat så passade vi på att åka och bada, himla vad härligt det var! Sen fyllde jag ju år mitt i alltihop, inte så mycket till firande dock, utan ett väldigt lugnt och stilla firande skulle jag vilja säga! Började med att jag fick frukost av min käre H-I, sedan var det några som ringde och gratulerade, några skickade smsgratulationer, fick ett mms med en fin ros bl.a. När jag hämtade posten låg där några fina grattiskort och ett fint paket. Paket var från J, O och G och var fullt med mitt älsklingsgodis, några fina askar, superfina kort på mig och G och J & O. Jag blev verkligen superglad, it made my day! Naturligtvis fick jag en hel del grattis på facebook också.

Sen kom H-I med sin present, en sådan där riktigt jättefin sykorg i trä som jag har önskat mig länge men inte sett i någon affär. men nu blev det äntligen en precis sådan jag hade önskat mig i, rätt färg och allt! Fastän jag inte syr så mycket så har man ju en massa sysaker iallafall, några gånger använder man ju trots allt nål och tråd, eller symaskinen!

På kvällen hade H-I beställt bord på Johan P i Malmö, en riktigt fin fiskrestaurang, vädret var underbart och massor av folk ute och det kändes väldigt bra att slå sig ner och ta en cosmopolitan och vänta på maten. Sen drack jag bara vatten eftersom H-I inte kunde dricka vare sig fördrink eller vin eftersom han körde.

Jag åt ett halvt skaldjursfat med färska räkor, en halv hummer och jag fick turligt nog byta mina ostron mot havskräftor istället, jag kan visserligen äta ostron men jag kände det inte för det just nu. H-I åt hälleflundra. Jag var nog mer nöjd med min mat än vad han var med sin. Svindyrt var det iaf men det var vi beredda på. Vår första servitris där var supertrevlig och fixade allt på ett kick, tyvärr bytte man bord och vi fick en kille som serverade oss. Efter att ha väntat 20 min bara på att få se på efterrättsmenyn skippade vi den och lyckades be om kaffe men när han hade glömt bort det för andra gången fick vi nog och bad att få betala och det glömde han minsann inte bort! Det drog ner betyget ordentligt.

När vi gick från restaurangen börade det dugga och när vi hade satt oss i bilen började det regna. Det blev kaffe hemma och sen en deckare!

Tillbaka till den grå vardagen tog jag itu med ett projekt som har legat som en kvarnsten run min hals ganska länge nu, i 1½ år för att vara exakt. Jag skulle städa min ganska stora garderob, äntligen skulle det bli av!

Vi hade varit på Ikea innan och köpt en tv-bänk till vår nya stora platt-tv och då passade vi även på att köpa en ny bokhylla och en stor byrå.

Byrån var väldigt efterlängtad eftersom den avlastade min garderob, jag kunde lägga ner dukar, handdukar och lakan i den och det har jag ju haft i ett skåp i garderoben, men på senare tid hade det skåpet blivit överfullt.

Nu tog jag ut allt och hängde upp allt som gick att hängas upp på räcken utomhus, golvet tömdes, byrån som stod där innan drogs ut, golvet dammsögs och torkades mattan tvättades osv. Sen slängde jag en massa kläder som jag inte har haft på en evighet kändes det som. Det blev fyra sopsäckar fyllda till brädden som åkte till klädinsamlingen. Sen slängde vi gamla extratäcken, överkast, gamla kuddar och en massa "bra att ha saker" som aldrig har kommit till användning.

Tyvärr råkade jag även oavsiktligt tappa bort och troligen slänga ett jättefint silverhänge i form av en stjärna. Hade köpt det i våras i en guldsmedsaffär, inte jättedyrt men heller inte superbilligt, det grämer jag mig iaf över! Men det är en underbar känsla att gå in i garderoben och se allt ligga i fina rader och hänga ordentligt. Mmm underbart!


Ja sen var det bara att ta nya tag för nu skulle vi ju ställa till med fest också för vår kära J som snart skulle fylla år och för mig och G som redan hade fyllt!

Inga kommentarer: