fredag 24 oktober 2008

Litteratur i massor

Två väldigt trevliga dagar har passerat och snart är LitteraLund över för det här året. Har sett och framför allt lyssnat på en massa intressanta författare. Det här är en sådan kick att man inte nog kan understryka vad inspiration gör för både vad man själv läser och för att få andra att läsa i sin tur.

Igår öppnades konferensbiten av LitteraLund med Aidan Chambers, Reading and Books in a Digital Age. Mr Chambers hade en slående likhet, både utseendemässigt och röstmässigt med en annan engelsman, Michael Parkinson, tyckte jag. Han var intressant att lyssna på även om jag faktiskt inte höll med om allt han sa. Tyckte kanske att han var lite för, ska jag våga säga det, gammaldags.

Sedan blev det lite uppdelat program för mig, nästa punkt blev Bokens resa till en annan konstform med Douglas Foley, författare till de populära böckerna om Habib som nu ska bli tvserie, och Jan Modin som står för dramatiseringen av Skämmerskans dotter som visas på Månteatern i Lund. Pia Huss, journalist, var moderator och deras samtal var ganska intressant. Vi fick se trailern till Habib och jag måste säga att jag kanske inte hade tittat på serien om jag inte hade sett den men nu kommer jag att sitta som klistrad!! Serien har bl.a. Jesper Danielsson som regissör, något som bådar gott om han är lika skicklig berättare som sin bortgånge pappa, Tage Danielsson.

Efter det blev det fika i Grand hotells vackra lokaler där för övrigt alla konferensprogrammen gick av stapeln, särskilt Piratensalen är en höjdare med sin bekväma fåtöljer.

Sedan var det dags för en helt annan genre, Kalla kårar och lite till hette programmet där Agneta Edwards samtalade med Mårten Sandén ooch Magnus Nordin (den sistnämnde tyvärr försenad i 30 minuter p.g.a. tågproblem). Det här var ett roligt program där Mårtens Sandéns torra humor som satt som en smäck. Magnus Nordin kom till slut och de båda herrarna betygade varandra sin vördnad . Agneta Edward var en skicklig moderator som lockade fram det bästa ur herrarna, bl.a fick vi veta att Sandéns bok, Den femte systern är del ett i en tänkt triologi, det bästa var att han avslöjade att i den tredje boken kommer en vampyr att dyka upp!

Angående vampyrer så måste man nämna Stephenie Meyers fantastiska böcker om Bella och Edward, som börjar med, Om jag kunde drömma, fortsättes av När jag hör din röst och Ljudet av ditt hjärta, kom också upp. Det är tänkt att det ska bli fem delar och fjärde delen, Breaking dawn har precis kommit ut på engelska. Iallafall så finns det ingen som det senaste åren med självaktning kan låta bli att nämna dessa böcker som några av de senaste årens bästa böcker. De har allt! Själv sträckläste jag dem så fort de kom ut.

Någr andra böcker som man inte kan låta bli att nämna är Darren Shans böcker, Legenden om Darren Shan, det finns allt som allt tolv delar och av de tror jag att just nu är det bara sex delar som är översatta. De var förra årets tidiga sommarlektyr för mig, de första tre var översatta så de nio resterande fick jag läsa på engelska, det gick inte att lägga ifrån sig dem så jag praktiskt taget slet dem ur händerna på föregående läsare. Vill man ha spänning och skräck så finns allt i dessa böcker. Någor som Shans och Meyers böcker har gemensamt är att de är väldigt lättlästa, både på svenska och engelska.

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist är ju också en vampyrbok som är aktuell just nu eftersom den har filmpremiär denna veckan och har fått både priser och jättefin kritik.

Dagen avslutades med Skämmerskans dotter på Månteatern och jag tyckte den var bra, Särskilt Dina som spelades av Emma Sildén var jättebra. Pjäsen bygger på Lene Kaaberböls fantastiskt bra böcker om Skämmerskans dotter, Skämmartecknet, Ormens gåva och Skämmarkriget. Även dessa böcker rekommenderas varmt!

Kvällen avslutades med pirog och vin på kafé i "glada vänners sällskap".

Idag har det varit ytterligare en trevlig inspirationsdag som började med Maite Carranza som har skrivit boken om Varghonans klan, också den tänkt att bli en triologi. Maite Carranza är en mycket välkänd barn - och ungdomsförfattare i Spanien men detta är hennes första bok som är översatt till svenska. Hon var intressant att lyssna till, hon berättade om hur mycket tid och efterforskningar hon hade lagt ner på att verkligen skapa en egen mytologisk värld som skulle passa hennes bok, hon sa att man kunde se många influenser från runt om i världen.

Nästa program var ett absolut måste, Bloggande som ett sätt att sprida läsglädje och skrivlust med Johanna Lindbäck, som man för övrigt kan läsa recensioner av på en av Sveriges mest lästa litteraturbloggar, nämligen Bokhora. Hon har även skrivit böckerna Min typ brorsa och En liten chock, har inte läst någon av dem än men de står numera på min lista som tyvärr är ganska lång. Liza Greczanik som har skrivit Bloggen möter undervisningen var den andre av de två författarna som pratade och båda var en trevlig överraskning. Önskar att man hade lika mycket fantasi och kreativitet. Jättebra inspiration var de iallafall!!

Dagens för mig sista föreläsning var en annan trevlig bekantskap, Celia Rees som har skrivit bl.a Häxa och Häxa bortom tiden, Pirater och nu senast Sovay. Hon berättade medryckande och livligt om sina böcker, har läst Pirater och jag gillade den väldigt mycket men nu köpte jag Häxa, och fick den signerad, och ska börja läsa den, står redan på kö på biblioteket för Sovay. Skulle egentligen gått på seminariet med Lennart Hellsing men det fick vara för jag var helt slut och kände migränen börja pulsera så jag åkte hem. Dessförinnan fick jag dock ett roligt tips om en bra vampyrbok av Agneta Edwards, vi var båda rörande eniga om att det nästan känns som en egen genre nu med vampyrböcker och båda gillade vi skräck och kanske framför allt fantasy.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för fina ord. Jag heter Liza -inte Gabriella :-)

Black Doggy sa...

Jag ber om ursäkt för namnförväxlingen, jag var trött när jag skrev inlägget. Men nu är det rättat.