tisdag 11 november 2008

Fars dag.

Inte blev det mycket firande av min man denna dag inte, iallafall inte på morgonen, jag åkte till Landskrona på på BMF Södra kretsens barnboksdag. Tillsammans med några kollegor åkte vi iväg vid lite i åtta och var framme och fick fika och var klara för dagens första bokinformation.

Efter en timmes information från det första förlaget, paus och sen igång med nästa, så löpte hela dagen på. Till lunch bjöds vi på ungsbakad lax och kokt potatis som var helt ok. Till eftermiddagsfikat fick vi dock wienerbröd som var minst en dag gamla, det var ingen höjdpunkt kan jag dock säga så det fick vara för min del.

Dagen bjöd på en del författarbesök som alltid brukar vara själva höjdpunkten, i år var det tyvärr lite färre än vad det brukar men vi fick iallafall se och höra följande författare utan någon inbördes ordning, Anders Nyman som precis hade kommit med boken Amanda och änglen i flasken, Ingrid Remwall berättade om Prismagalaxen - silvertrådarna, Kim Kimselius hade kommit ut med ett antal böcker, Petrus Dahlin som har skrivit om Kalle Skavank och nu kommer med Mr Wilderbanks djurpark, var en trevlig bekantskap, Johanna Lindbäck som berättade om Min typ brorsa, hon är verkligen rolig att höra på, en fantastiskt duktig berättare slutligen var Thomas Halling där och berättade om de böcker han har skrivit. Det var författarna det, sedan var det ju många förlag som presenterade sin utgivning, tror att det var totalt tolv förlag där.

Dessa förlag hade mer eller mindre lyckade presentationer, så är det ju alltid. En del var alldeles för långa, andra hade man gärna lyssnat lite mer på. Till slut var det lotteridragningen, jag hade köpt 20 lotter och vann bara en bok som jag ville ha, en bok som jag redan hade och två pysselblock, lite sämre utdelning än vad man är van vid men det ligger väl i lotteriers natur, ibland vinner man och ibland inte. Klockan hade hunnit bli kvart i sex på kvällen och äntligen var en ganska lång dag slut och vi kunde åka hem.

Hade tur och fick åka bil hem vilket gjorde att jag var hemma ganska snabbt. Väl hemma så hade, J, O och G blivit hämtade av min käre man och middagen var planerad och hasselbackspotatisen stod i ugnen. Gjorde en sallad och sen var det bara att sätta sig och äta farsdagsmiddag. Till kaffet blev det O's goda kanelbullar och sen kunde jag ägna mig åt att gulla med G som nu har börjat "prata" hejvilt. Låter helt underbart naturligtvis!

Lite firnde blev det iallafall till slut och det blev lite presenter från både J och mig.

Inga kommentarer: