söndag 2 november 2008

Allhelgonahelgen

Ja, vad har jag då gjort denna viktiga helg som markerar vinterns första dag? Var ledig på fredagen och var och köpte ljung, silverek, en ny gravlykta och ljus och en fin krans till mina föräldrars grav, köpte även ljung, silverek och ljus till min farmor och farfars grav eftersom ingen annan någonsin går till den.

Min käre man och jag gav iväg fullastade med lite ny jord, trädgårdshandskar och borstar, på vägen plockade vi upp min syster som bjöd på god laxlunch innan vi åkte till kyrkogården. Vi skrubbade och gjorde riktigt fint där och med det fina granriset som pricken över i:et blev där väldig fint, stod en stund och tänkte på och saknade min mamma och pappa. Ibland kan jag sakna dem så mycket att det gör fysiskt ont.

På vägen tillbaka till min syster gick vi in i Å's affär, jag skulle handla lite godis inför kvällens halloween och lite pepparkakskrydddor som jag tyvärr inte hittade.

Syrran bjöd på kaffe och hembakade bullar och sen åkte vi hem, Väl hemma satte jag en surdeg, precis när jag var klar med det så ringde det på dörren och fem jättesöta små häxor av olika nationaliteter stod utanför och ville ha godis, De hade inget i sina korgar så de fick två påsar godis att dela på, jag har nästan aldrig sett någon bli så glada som de.

Dagen efter skulle J, O och G komma och äta och vi hade kört önskelunch och det blev spagetthi och köttfärssås med hembakade baguetter och sallad. Ingen efterrätt men hemmabakade pepparkaksmuffins med chokladglasyr. Mums, de gjorde stor succé! Sedan hade jag turen att få gulla med G en lång lång stund.

Jag läste Mamma Mu och Kråkans jul för G som överraskande nog tittade klart intresserad på bilderna, den allra första saga jag har läst för honom. På kvällen blev det Die Hard 4 som var hyfsad men slutet var lite för enkelt,

Söndagen har spenderats delvis på Ikea tillsammans med halva Malmö kändes det som, trångt värre och man hade folk som stod och dirigerade trafiken för vi var som sagt inte ensamma om att åka dit idag. Sedan blev det Rusta, där jag köpte 3 st kuddar som jag ska ha som innerkuddar till mina julkuddar, tur att jag hittade de där för jag hade nästan gett upp hoppet att hitta några i rätt storlek. Tillbaka hem, åt lunch på resterna och försöka kurera min migrän som gav sig till känna i samma ögonblick vi steg in på Ikea. Innan dess hade vi varit med hamburgare hos J, O & G och hade sagt ett snabbt hej till den lille gullungen.

Lite fakta om helgen.

Allhelgonahelgen har firats i dagarna tre i den katolska kyrkan sedan 700-talet. Helgen inleds med All Hallows Even dvs allhelgona afton den 31 oktober. Därefter infaller allhelgonadagen den 1 november, då man firar de helgon som inte hade egna dagar i den katolska almanackan. Dagen efter, den 2 november, firade man alla själars dag, för döda familjemedlemmar.

I Sverige har vi firat allhelgonadagen sedan 1100-talet.

I Sverige bibehölls allhelgonadagen som helgdag även efter reformationen på 1500-talet, trots olika försök att rensa bort den i och med att helgondyrkan inte passade in i den nya lutherska läran. Man upplevde helt enkelt att protesterna från folket skulle bli för stora om man tog bort helgdagen.

Däremot avskaffade man alla själars dag den 2 november. I samband med almancksreformen 1772 försvann även allhelgonadagen som helgdag, då det beslutades att allhelgonadagen alltid skulle infalla den första söndagen i november.

Allhelgonadagen skall alltså inte blandas ihop med alla helgons dag som är det vi firar numera (den lördag som infaller mellan 31 oktober och 6 november), även om de har samma ursprung.

Alla dessa viktiga fakta kommer från Nordiska Muséet.

Inga kommentarer: