tisdag 11 november 2008

Pubkväll

Idag har jag varit kompledigt, jag ska jobba t.o.m. lördag denna vecka och man får inte jobba sju dagar i rad. Som tur är har jag en massa komp så det var inga problem.

Spenderade dagen med att jobba lite hemma och läsa ut en fantastiskt bra barnbok, Sagan om Desperaux, den kommer även att komma som film i januari här hemma. Jag gillade Kate DiCamillos förra bok också, Edward Tulane fantastiska resa, den senare hade underbara illustrationer, sådär gammaldags och lite drömska.

Har två böcker som jag ska läsa ut för jobbets skull sedan ska jag läsa lite vuxenböcker också, har redan en lååång lista på böcker som jag ska önska mig i julklapp. Jag har så smått börjat köpa lite småsaker som jag ska ge bort i julklapp.

Kvällen avslutade med ett besök på puben tillsammans med några vänner, det var jätteroligt och trevligt, det borde man egentligen göra lite oftare. Lite skvaller och lite flams och trams, precis som det ska vara tillsammans med vänner. Hur som helst så kom min snälle man och hämtade mig med bil så jag slapp ta bussen i regnvädret.

Nu sitter jag hemma och kollar på tv om 90-års jubileumet av vapenstilleståndet vid första världskriget, ganska fantastiskt att man i England fortfarande har tre män som var med i första värlsskriget. Englands äldste man, nu 112 år är en av de överlevande. Kl 11.00 den 11/11 1918 inleddes den och året därpå den 28 juni slöts freden i Versailles.

Jag skulle verkligen kunna tänka mig att skriva en bok om första eller andra världskriget, kanske Vietnamkriget, Kubakrisen, eller varför inte Koreakriget. Dessa krig är ju förutom att de innebar enormt lidande för en massa människor något som just därför inte bör glömmas bort! Har alltid läst mycket om främst kanske andra världskriget och jag önskar att det hade funnits mer tid att fördjupa sig i ämnet, det är ju trots allt något av det mest intressanta man kan läsa om!

Inga kommentarer: