tisdag 8 maj 2007

Migrän och tårta.

Puh, vilken jobbig men trevlig helg det har varit! Precis som jag misstänkte så blev lördagen en dag som gick i matlagningens tecken, först trodde jag inte att det skulle bli något gjort alls eftersom jag vaknade riktigt tidigt på lördagmorgonen med migrän. Jag tog snabbt en Zomig Nasal och sov i nytterligare någon timma och sedan började huvudvärken släppa.

Vid halvtiotiden började jag så smått att känna mig relativt normal och kunde börja laga mat till vår födelsedagsfest. Dagen innan hade jag börjat med att göra fyra pajer, två vegetariska med svamp och två med crabfish. Eftersom jag inte ville göra huvudparten av maten två dagar i förväg hade jag en hel del att göra.

I princip så lagade jag mat mellan halv tio på förmiddagen och halv ett på natten med bara ett litet uppehåll på tio minuter för en kopp kaffe och en glass, H-I tog en bulle istället för glass. Annars så höll vi på hela tiden, jag med maten och H-I med disken och springa och köpa in sådant vi hade glömt eller kom på att vi behövde. Han fixade också lite ute i trädgården. I matväg bidrog han till sin födelsedagsfest med sin specialitet, köttbullar!

Jag började med att baka två olika sorters bröd, gjorde hommus, tzatsiki, guacamole, och vitlöksdressing. Efter det gjorde jag fiskpaté, kycklingspett, både "vanliga" och vegetariska. Vegetariska köttbullar, vegetariska chickennuggets. Sedan ugnsstekte jag potatis, morötter och lök. Jag förberedde jag salladerna som jag skulle göra på söndagen. Slutligen bakade jag osthjärtan till välkomstdrinken och en stor Glömmingetårta. Till sist staplade jag in i duschen men då var varmvattnet slut så då fick dret bli en bita-ihop-tändernadusch för jag palar inte att lägga mig utan att ha duschat och om några veckor lär jag ändå ha börjat med att duscha kallt igen!

Inga kommentarer: