söndag 13 maj 2007

Schlagerfestivaltime.

Vaknade relativt tidigt och hoppade upp. Läste tidningen i lugn och ro. Pratade med T en lång stund. Sedan åkte vi till soptippen med en massa skräp.

Efter det åkte vi till Plantagen och handlade en hacka och en fin lavendelbuske. Jag gillar faktiskt den affären, den är stor och luftig och framförallt inte så himla varm och fuktig som de flesta affärer av den typen är. Inte för att jag handlar särskilt mycket här men när det väl blir av så är det skönt att det går undan och att man inte svettas ihjäl.

Hade lovat J att fixa lunch till oss alla från Mikai och det gjorde jag, det blev nudlar och kycklingspett, nuddlar och veg. vårrullar, ris och kycklingspett, ris och thaigryta, sedan kunde vi blanda vilt oss fyra emellan. Körde hem maten till J och O och åt den där.

Sedan stack H-I och jag och köpte glass, Ben & Jerrys fantastiska Cherry Garcia, tyvärr hade den nog varit upptinad för den var isig. Det är närmast helgerån att förstöra sådan jättegod glass. Jag föll handlöst för den första gången jag smakade den. Det var när jag var på besök i Vermont, just den stat där Ben & Jerryglassens vagga stod. Var t.o.m. på en guidad rundtur i fabriken där glassen tillverkades. Det var jätteroligt, något annat som var väldigt roligt var att se deras "glasskyrkogård", en kyrkogård med gravstenar som hade inskriptioner av alla insomnade glasssorter, fullständiga med namn och smaker.

Tog slutligen en runda inom Skånekraft, handlade några småsaker och ändå kändes det som om man var ruinerad när man kom därifrån, en trevlig affär iallafall. Köpte bland annat olivsalt och svart lavasalt. Köpte några småsaker i keramik och de kändes ganska dyra, annars finns där en hel del snygga saker där. Kanske ett tips inför den stundande morsdag? Hej H-I, du läser väl det här?

Så var det kvällens stora schlageräventyr där vi satt och försökte heja fram The Ark, tyvärr utan någon vidare framgång skulle det visa sig. Det finns ingen av låtarna som jag är sådär jätteförtjust i. Finland, Georgien var ok tyckte jag, Serbien och Sverige var de två bästa. Ukraina och Moldavien och Rumänien var " the bottom three" och flera av de andra öststaterna låg i den verkliga botten.

Kändes som om inte The Ark var riktigt i form, Ola såg lite stel ut och jag håller med J om att han såg ovanligt kvinnlig ut, jag tänkte att det var tur att han tog av sig skjortan så man såg att det var en kille. Annars gick det väl hyfsat bra. Synd att Sverige måste kvala in nästa år, det kan bli tufft för i år blev det bara öststatsländer som gick vidare. Iallafall Serbien var värdiga vinnare! Grattis!

Måste klaga lite på Luuk, han var rent ut sagt tråkig och bisittaren likaså. Var var alla de roliga och skvallriga kommentarerna som livar upp en sådan här lång tillställning? Varför inte ha en kunnig kommentator som inte låter som om han eller hon refererar begravningsentreprenörernas årsmöte! Pekka Heino, kom tillbaka, jag har förlåtit dig allting!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte Bulgariens låt var hemsk. Serbien var bäst tyckte jag. Ukraina var mest pinsam. Och röstningen gick ju nästan för snabbt, man kunde lätt missa poängen (i dubbel bemärkelse). Jo,Mikaimaten uppskattades massor. Såå gott! Thank you very much! Kramar!