onsdag 4 april 2007

Ute skiner solen och inne skiner jag....

Förkylningen fortsätter att frodas och jag känner mig fortfarande kass. Var hos doktorn igår och kollade örat, ingen inflammation men väl vätska bakom trumhinnan och undertryck. Det kan också förklara smärtan, men ok, det lär gå över med tiden hoppas jag.

När jag kom hem somnade jag en stund och sedan låg jag och läste klart Drömfakulteten, den var väldigt lättläst, en riktigt udda bok men ändå fängslande från första till sista sidan. Jag tyckte om den och kan rekommendera den till alla som är nyfikna på Valerie Solanas och hennes SCUM -manifestet (Society for Cutting Up Men), hennes besatthet av Andy Warhol och en möjlig förklaring till varför hon skjöt honom. Det är dock ingen biografi, Stridsberg är mycket noga med att påpeka att detta är fiktion rakt igenom. Trots allt känns boken så trovärdig och den är så intensiv ibland att man känner att man sitter brevid Berättaren och kollar på henne och den döende Valerie Solanas. Läs den!

Samtidigt så var jag helt enkelt tvungen att lyssna på David Bowie och hans låt Andy Warhol, jag gillar inledningen där Bowie säger this is a song about a painter from New York, Andy Warhol. Himmel vad Bowie är bra förresten, jag tendera att glömma mellan varven vilken fantastisk artist han är. Låten finns bl.a. på Hunky dory.

J och O var hemma hos oss och åt middag, Enchiladas, mums, jag kunde t.o.m. känna lite smak fast förkylningen har tillfälligt berövat mig lukt - och smaksinnet. Idag flög de till Gotland för att spendera påsken där och hälsa på O's föräldrar, hoppas att de får en härlig helg, längtar lite till gotland själv. Har aldrig varit där utan att det har känts bra. Gotland är verkligen som en annan värld på sommaren, massor av människor, smaker, lukter, en atmosfär av kontinenten och bekymmersfrihet. Kanske för att vi har haft semester när vi har varit där kanske för att vi har spenderat tid med en massa trevliga personer, inte minst vår kära dotter och hennes pojkvän och hans föräldrar.

Har försökt lyssna lite mer på Jarvis Cocker och det är ingen dålig cd han har gjort, inte lika catchy som de han gjorde med Pulp men en gedigen skiva. Mina favoriter är, Don't let him waste your time, och From Auschwitz to Ipswich som är riktigt fängslande.

Har dessutom försökt mig på att lyssna på Annika Norlin, hon har även gett ut skivor under namnet Hello Saferide. Jag måste erkänna att jag inte har lyssnat så mycket till henne, men jag gillar verkligen Ep:n Would you let me play this EP ten times a day? Särskilt gillar jag the Quiz, den är helt suverän. På Annikas MySpace kan man lyssna till både den och Highschool Stalker och andra godbitar.
Säkert är hennes först skiva på svenska och tyvärr ger den mig inte samma känsla alls, jag tycker den känns ganska tråkig, det ska vara, Vi kommer att dö samtidigt, som sticker ut en bit, kanske för att det är första singeln och jag har hört den flera gånger, videon till den är dock mysig. Men ingen tumme upp här.

Har sett några filmer senaste tiden som har varit ömsom vin ömsom vatten, Pingvinresan, var väldigt bra, de lite långsammare partierna i filmen var lätt förlåtna av det annars ganska rörande innehållet, har aldrig anat att en naturfilm skulle kunna beröra mig. Någon film som inte berörde mig alls utan snarare gjorde att jag blev sur för att den var så dålig var, Rika vänner, med bl.a. Jennifer Aniston. Filmen var dålig och slutet var abrupt och ännu sämre än filmen i helhet.

Har pratat lite med syrran idag, alltid roligt att prata gamla minnen, konstig att vi är så lika i vissa saker när vi annars är så olika som personer.

Nu ska jag vila lite, har lite migrän idag. Hopas min käre man kan ta lite ledigt från jobbet i påsk så det kanske kan bli lite blommor planterade. Sitter och tittar på två stora krukor påskliljor som står i fönstret och inser att utan blommor skulle livet vara bra mycket tråkigare och framförallt bra mycket färglösare.

Inga kommentarer: